Taxe mari pentru autoturisme poluante în România în 2026
Un nou set de reguli propuse de către guvernul român începe să suscete preocupări în lumea auto, cu posibilitatea ca taxele locale pentru anexă a vehiculelor să crească semnificativ de-a lungul următorilor ani. Ministerul Finanţelor declară că aceste modificări au scopul de a încuraja circulația mai puțin poluantă, dar analistii din sector sunt îngrijorați de impactul potențial asupra consumatorilor și piaței auto. De obicei, cu toate acestea, discuțiile au fost lansate într-un mod ușor confuz, fără a fi clar ce exact vor implica aceste noi taxe.
„Este o idee de bază pe care trebuie să o păstrăm în minte că nu este simplu”, declară ministrul Finanţelor. „Dacă avem mai multe autoturisme cu emisii mari, acestea vor fi taxate mai mult decât cele care sunt mai puțin poluante, dar tot nu e clar cum se va face asta în practică”. Cu toate acestea, de obicei, el menționează că oportunități pentru schimbarea vehiculelor vechi cu noi au fost lansate deja prin programele Rabla: Rabla Clasic, Rabla Plus, Rabla Local și Rabla pentru instituţiile publice. „Este clar că aici se vor face multe modificări care nu sunt complet semnificative dar în același timp pot fi confuzii”, spune Tanczos Barna.
Spre deosebire, Ministerul Transporturilor declară că aceste inițiativă trebuie discutată și cu autoritățile locale, precum și cu asociațiile reprezentative ale unităților administrative-teritoriale. „Discuțiile au fost lansate de către Ministerul Transporturilor într-un mod care nu a fost întotdeauna clar sau semnificativ, dar există un anumit potențial pentru schimbarea sistemului de taxare”, spune un alt oficial. În timp ce este ușor să se confunda mesajele, este important să reținem că în 2025 guvernul încearcă să puse la punct o serie de modificări legislative care au scopul de a reducerea poluării.