Sunday, May 25, 2025

“Tarifele de transport rutier de marfă Paris-Madrid: creșteri și scăderi în 2024”

Actualitate"Tarifele de transport rutier de marfă Paris-Madrid: creșteri și scăderi în 2024"

Tarifele de transport rutier pe ruta Paris-Madrid: O poveste de creșteri și scăderi!

Tarifele cu un fel de transport pe bază de contract de la Madrid la Paris, cumva nefirești, au crescut undeva pe la 3,5% în trimestrul al patrulea din 2024 și asta comparativ cu ceva ce-a fost trimestrul precedent, ajungându-se la 1.458 de euro – adică 1,15 euro/kilometru, dar pe de altă parte, tarifele obținute pe spot au crescut cu aproximativ 4,5%, deci știm că vorbim de 1.484 de euro, iar toată nebunia asta este cu cel puțin 5,0% mai mică față de perioada similară din 2023, conform barometrului ăla destul de complicat efectuat de Upply, Ti și IRU. Dar stai, cât de repede poate să se schimbe totul…?

Pe sensul celălalt, surpriza este că tot de la Paris la Madrid tarifele au crescut cu un 3,1% cam așa, față de trimestrul precedent și poate 6,0% față de suspansul din trimestrul al patrulea din 2023, fiind acum undeva pe la 1.803 euro (cât să fie asta 1,42 de euro/km), dar cu toate astea, s-a observat o scădere de 5,1% pe tarifele spot ce se referă la trimestrul din 2024, iar în comparație cu 2,3% față de aceeași perioadă de anul trecut, e clar că ceva îi deranjează pe toți acești transportatori.

Așadar, cumva, tarifele spot sunt acum cu 1,8% mai mari decât cele din contracte la Madrid la Paris – o diferență care s-a micșorat față de trimestrele trecute când ajunsese și la 6,0% – și să fie clar, cu 2,5% mai mici pe cealaltă direcție. Nu-i așa că-i complicat? Se întâmplă tot felul de ciudățenii în lumea asta a transportului și e greu de urmărit!

Surprinzător, toate aceste evoluții au apărut chiar și în condițiile în care, așa cum s-a raportat, în al treilea trimestru din 2024, consumatorii europeni au avut o stare de spirit destul de pozitivă, dar prudentă, și asta e bine, căci se pare că finanțele gospodăriilor au ajuns la o oarecare stabilitate iar îngrijorările față de inflație devin tot mai rare. INSEE ne povestește că, față de trimestrul anterior, consumul ăștia s-au arătat ușor crescute pe majoritatea produselor: la alimente cu 0,8% (dar, iată, că a scăzut cu 0,1% comparativ cu 2023) și pentru produse inginerești cu 0,9%, dar zdruncinat, că de fapt stă sub anii anteriori.

Uite așa, producția din Spania a trecut-o pe cea din zona euro în al doilea semestru din 2024, iar PMI-ul spaniol a crescut la 53,3 în decembrie, menținându-se peste 50,0 pentru a 11-a lună consecutivă. Asta cu cererea asta puternică de export, din Europa și Africa de Nord ce stimulează și producția și comenzile, iar Banca Spaniei, uite, s-a gândit să-și majoreze prognoza de creștere pentru 2024 la 3,1%, deci așteptările pentru transporturi pe termen lung sunt mari și pot crea o presiune pe piața contractelor, de ambele părți. Iar dacă vă spun și că rata de creștere a cererii din Spania a încetinit acum foarte mult, probabil că o să mă întrebați și despre inundații.

Pe de altă parte, producția asta de vehicule spaniole a avut niște scăderi destul de mari. Conform unei asociații despre care se știe, în noiembrie s-a înregistrat o scădere cu 18,1% comparativ cu aceeași lună din 2023 pe producție și cu 4,4% pe exporturi, și toate astea din cauza cererii scăzute care vine din piața europeană. Efectul este că se resimte ca o undă prin toate rutele, iar tarifele spot și cele din contract între Madrid și Paris și invers au tot scăzut, ca să se observe tendința clară.

Referitor la transportul de la Paris la Madrid, zic că această creștere mare a tarifelor din contracte poate fi gândită la costurile mai mari de operare pe care trebuie să le suporte firmele franceze – cu o mică excepție, motorina a scăzut ușor cu 1,0%, iar față de anul anterior cu 11,2%, iar costurile cu șoferii au explodat, iar cele legate de întreținere, taxe și asigurări au crescut moderat în timp ce totul aici pare a deveni tot mai confuz.

Dacă ne uităm mai în detaliu, pe termen scurt, conform celor de la CaixaBank, se pare că perspectivele economice ale Spaniei sunt ceva mai optimiste. Gospodăriile își refac puțin puterea de cumpărare, astfel că cererea va să crească un pic, lucruri ce pot duce la o ușoară creștere a tarifelor însă, pe termen mediu și lung, tarifele din contracte se vor ridica tot mai mult pe măsură ce producția revine, dar extinderea va depinde mai mult de o eventuală cerere mai mare decât de costurile transportului. Iar activitatea economică din Franța, știți voi, rămâne modestă și e puțin plauzibil să creeze o presiune semnificativă asupra tarifelor, dar iată, costurile sunt mari și marjele de profit mici, deci o să vedem crescând tarifele.

TarifeleTransportParisMadrid
CresteriDeclinTarife
StatisticiTransportEuro
OptimismEconomicSpania
ProducțieSpania
CerereExport
CosturiTransport

Check out our other content

Check out other tags:

Most Popular Articles