Sunday, April 21, 2024
HomeActualitateȘcolile de șoferi din România ignoră modulul de conducere defensivă și regula...

Școlile de șoferi din România ignoră modulul de conducere defensivă și regula fermoarului

Școlile de șoferi din România ignoră modulul de conducere defensivă și regula fermoarului

În România, școlile de șoferi acordă o atenție insuficientă, dacă nu chiar nulă, modulului de “conducere defensivă”, aspect care duce la o lipsă de informare a șoferilor cu privire la importanța acestei abordări. Unul dintre conceptele de bază ale conducere defensivă este reprezentat de “regula fermoarului”.

Această regulă, cunoscută și sub denumirea de “regula de circulație a fermoarului”, se dovedește a fi un instrument eficient pentru fluidizarea traficului și reducerea riscului de accidente. Ea presupune că șoferii din ambele benzi trebuie să alterneze intrarea pe banda unică, similar deschiderii și închiderii unui fermoar. Totuși, acest concept este ignorat în mare parte de șoferii din România, deși este prezent în Codul Rutier al mai multor țări europene.

Deși principiul de conducere defensivă este inclus în regulamentul de circulație, este rar pus în practică în România din cauza unei slabe informări și educații rutiere. În mod ideal, folosirea regulii fermoarului ar permite desfășurarea traficului în mod mai fluid și ar reduce aglomerația, mai ales în situațiile în care se înregistrează blocaje cauzate de lucrări sau accidente.

Titi Aur, fost pilot de raliuri și expert în conducere defensivă, subliniază importanța acestui concept, evidențiind diferența dintre regulile de circulație și cele de conducere defensivă. Potrivit lui Aur, în timpul aglomerațiilor, șoferii ar trebui să-și schimbe abordarea și să permită alternarea intrării pe banda unică, chiar dacă nu au prioritate. Regula fermoarului nu necesită semafoare sau dirijori, ci se bazează pe înțelegere reciprocă și respectarea unui comportament civilizat în trafic.

Dacă această regulă ar fi cunoscută și aplicată de șoferi în România, ar exista șanse mari de reducere a ambuteiajelor și de îmbunătățire a traficului. În prezent, circulația în țara noastră este în mare parte afectată de blocajele care apar atunci când o bandă de circulație este ocupată sau se îngustează din diverse motive.

Este important de menționat că regulile de conducere defensivă nu se limitează doar la codul rutier, ci reprezintă un set de reguli de comportament civilizat care au ca scop fluidizarea traficului și asigurarea siguranței rutiere. În multe țări europene, regula fermoarului face parte din regulamentul de circulație și este respectată în mod curent de către șoferi.

“Această regulă poate fi aplicată și în absența unei reglementări clare în codul rutier. Prin înțelegerea tacită a faptului că alternanța intrării pe banda unică este esențială, fiecare șofer poate ști întotdeauna când îi vine rândul. Este necesar ca fiecare conducător auto să aibă în vedere că, într-o zi, poate fi și el în situația de a avea prioritate, dar în altă zi să se afle pe o bandă fără prioritate. Principiul solidarității în trafic trebuie să fie o direcție către care să aspirăm cu toții”, a subliniat Titi Aur, fost pilot de raliuri.

În concluzie, școlile de șoferi din România ar trebui să acorde o atenție mai mare modulului de conducere defensivă și să informeze șoferii cu privire la importanța aplicării și respectării regulii fermoarului. Astfel, traficul ar putea fi fluidizat, iar riscul de accidente ar putea fi redus semnificativ.

Taguri:

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

General

Recent Comments