Sunday, April 21, 2024
HomeSportRomânia investește în locomotive rapide, dar nu are infrastructura adecvată

România investește în locomotive rapide, dar nu are infrastructura adecvată

România investește în locomotive rapide, dar nu are infrastructura adecvată

Compania CFR Călători a luat decizia să schimbe 90% din locomotivele sale electrice, dintr-un total de 300. În acest sens, România a achiziționat 16 locomotive din Franța, într-o mișcare fără precedent în ultimii 15 ani. Cu toate acestea, există o problemă majoră: viteza acestor locomotive depășește capacitatea infrastructurii feroviare din țară.

Locomotivele care ating 200 km/h vor fi aduse în România

Conform informațiilor de pe Observatornews.ro, locomotivele vor fi furnizate de firma franceză Alstom până la sfârșitul anului 2026. Fiecare locomotivă va costa 5 milioane de euro și va avea o durată de viață de 40 de ani. Potrivit lui Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, aceste locomotive ar trebui să reducă semnificativ numărul defecțiunilor pe rutele pe care vor fi folosite.

„Aceste 16 locomotive sunt destinate îmbunătățirii performanței serviciilor de călători. Sunt locomotive noi, cu un grad ridicat de disponibilitate de peste 98%. Așadar, defectările în timpul călătoriilor ar trebui să devină lucruri din trecut”, a explicat oficialul ARF pentru sursa citată.

În principiu, noile locomotive vor fi folosite pe patru rute importante care leagă nordul și sudul țării. Cu toate acestea, infrastructura feroviară actuală nu permite atingerea vitezei maxime. Astfel, în cea mai favorabilă situație, locomotivele vor putea ajunge la o viteză de 160 km/h doar pe o singură magistrală și câteva tronsoane. În orice caz, cel puțin trenurile nu vor mai rămâne blocate în câmp și defectările vor fi mai puține.

Statistici recente arată că CFR dispune de 1.100 de locomotive, însă doar 300 sunt utilizate în prezent. Având o vechime medie de 40 de ani, locomotivele vechi se strică des, iar în aproximativ 30% din rețea se circulă cu o viteză sub 50 km/h. Astfel, locomotivele noi vor fi folosite exclusiv pe rutele electrificate, însă încă nu este clar care vor fi acestea. Este posibil ca marile orașe, cum ar fi Bucureștiul, să beneficieze în primul rând de noile locomotive.

De ce nu pot circula locomotivele cu 200 km/h în România?

„Aceste locomotive vor fi utilizate pe rutele electrificate, deoarece sunt alimentate electric prin intermediul pantografului. Din păcate, aceste locomotive nu pot ajunge în zonele care nu sunt electrificate”, a explicat Ștefan Roșeanu. De asemenea, specialistul a comentat și vitezele la care se circulă în unele zone din țară.

„Pe ruta Târgu Mureș – Miercurea Ciuc, de exemplu, viteza medie este de aproximativ 70 km/h. Din Târgu Mureș până în localitatea Lunca Bradului, garnitura atinge o viteză de 70 km/h, iar apoi scade până la 50 km/h pe traseul Lunca Bradului – Toplița. În continuare, pe o distanță de 43 de kilometri, trenul circulă cu o viteză medie de 73 km/h, iar de la Izvorul Mureșului până la Miercurea Ciuc, viteza medie este de 75 km/h”, a detaliat Roșeanu.

CFR Călători are mult de suferit din punct de vedere al imaginii, deoarece anul trecut peste 20 de locomotive au luat foc sau s-au defectat. Mai mult decât atât, la sfârșitul lunii decembrie, în România a fost livrat primul tren electric de călători achiziționat în ultimii 20 de ani, însă acesta a suferit un scurtcircuit la motor în timpul testelor și nu a fost introdus oficial în exploatare.

Situația a fost comentată și de Gabriel Stanciu, directorul Astlom România. „Ultimele teste vor fi finalizate în luna iunie. Trenul este o platformă modernă și este important pentru îmbunătățirea serviciilor. Dacă privim la starea vagoanelor vechi, putem observa că au probleme cu coroziunea și alte aspecte care afectează caroseria”, a explicat Stanciu.

TAGS: locomotive, CFR, România, infrastructură, transport

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

General

Recent Comments