Thursday, February 29, 2024
Google search engine
HomeSportPrimăria Capitalei refuză transferul metroului de la Ministerul Transporturilor

Primăria Capitalei refuză transferul metroului de la Ministerul Transporturilor

Primăria Capitalei refuză transferul metroului de la Ministerul Transporturilor

Foștii primari ai Capitalei, Sorin Oprescu și Gabriela Firea, încercaseră anterior să obțină transferul metroului din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a Primăriei Generale. Cu toate acestea, municipalitatea a refuzat această propunere. Recent, situația s-a inversat, iar ministerul a arătat disponibilitatea de a renunța la responsabilitatea asupra companiei de metrou. Cu toate acestea, primarul Nicușor Dan a refuzat transferul, sugerând că Primăria ar putea să se confrunte cu cheltuieli imense legate de funcționarea metroului.

Primarul Nicușor Dan se teme de costurile implicate în administrarea metroului

Primarul Nicușor Dan a răspuns la această propunere, manifestând temeri cu privire la faptul că ar fi nevoit să susțină o companie căreia ar trebui să-i plătească subvenții. El a subliniat că această discuție nu este nouă și a menționat că încrederea în Guvernul României este un aspect cheie. Primarul a exprimat necesitatea ca Guvernul să ofere fondurile necesare pentru subvenționarea metroului. Cu toate acestea, el a indicat că nu are încredere în acest aspect.

Temerile lui Nicușor Dan sunt justificate deoarece Metrorex nu reprezintă o sursă de venit pentru Primărie și, în anumite circumstanțe, poate deveni dăunătoare pentru finanțele locale. Metroul are nevoie de subvenții pentru a funcționa și acestea au crescut semnificativ în ultimii ani, făcând ca prețul biletelor să fie mult sub costurile reale.

  • În 2017, veniturile Metrorex au fost de aproximativ 793.000.000 de lei, din care 358.000.000 de lei au fost subvenții.
  • În 2020, subvențiile au ajuns la 683.000.000 de lei dintr-un total de 1,050 miliarde de lei.
  • Anul trecut, subvențiile au reprezentat 784.000.000 de lei din veniturile totale de 2,852 miliarde de lei.

Sintagma “cu tot cu buget” menționată de primar ar implica faptul că Primăria ar trebui să suporte toate aceste cheltuieli din bugetul său, în cazul în care Guvernul nu aloca în continuare fonduri pentru subvenționarea metroului. Acest lucru ar însemna că Primăria va avea cheltuieli suplimentare de aproximativ 800 de milioane de lei pe an, cu excepția situației în care tarifele pentru abonamente și bilete ar fi majorate semnificativ.

Provocarea morală a subvenționării metroului

Pe de altă parte, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a abordat această problemă dintr-o perspectivă morală, subliniind faptul că subvenționarea metroului reprezintă un cost suportat de toți contribuabilii din țară. El a întrebat de ce transportul în comun din alte orașe precum Cluj, Iași, Craiova sau Timișoara nu beneficiază de subvenționare din partea bugetului de stat. Această declarație a ridicat întrebări cu privire la corectitudinea costurilor de transport suportate de bucureșteni și de contribuabilii din alte orașe.

Această dispută cu privire la administrarea metroului există de mai bine de un deceniu. În 2012, fostul primar Sorin Oprescu a afirmat că municipalitatea ar trebui să preia controlul Metrorex și a subliniat faptul că metroul ar trebui să fie administrat de Primăria Generală, ca în celelalte capitale ale lumii. Acesta nu a cerut continuarea subvenționării din partea Guvernului, dar a solicitat finanțarea proiectelor majore de infrastructură de către stat.

În schimb, Gabriela Firea, succesoarea lui Oprescu, a dorit transferul metroului de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei în alte condiții decât cele impuse de predecesorul său. Ea a pledat pentru menținerea subvenției din partea statului și suportarea lucrărilor majore de investiții de către primărie, astfel încât să se dezvolte un sistem de transport integrat în oraș, care să țină cont de nevoile bucureștenilor. Cu toate acestea, această propunere ar fi putut duce la cereri simil

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

General

Recent Comments