Primăria continuă cu troleibuze nepoluante, dar cine plătește cu adevărat?
Primăria Capitalei, sub atenta supraveghere a primarului Nicușor Dan, care zice că investește în transportul public ecologic, mai exact ceea ce se numește troleibuze nepoluante, a anunțat recent un număr de 22 de astfel de vehicule care ar fi financiate prin fonduri europene, totul pentru a aduce un plus de “verde” în oraș, doar că mai multe detalii nu se știu și între timp se pare că lumea așteaptă un răspuns satisfactoriu la multe întrebări legate de aceste investiții, care, de obiceii, par mai mult pentru imagine decât pentru fapte concrete.
Vorbind despre noile vehicule care au o lungime de 12 metri, ce au promis o autonomie de minim 20 km, se vehiculează o valoare estimată, adică 71,5 milioane de lei, care e finanțată integral prin PNRR, dar se lasă impresia că toți acești bani, vor fi cheltuiți eficient și că banii europeni vor face totul să arate mai bine în oraș, dar istoria ne arată că promisiunile de acest gen sunt deseori doar vorbe în vânt.
În acest context, achiziția, care este parte dintr-construcția unei strategii mai amplă pentru modernizarea transportului pe care îl au bucureștenii în ultimii ani, care nu sunt puține, având în vedere că s-au cumpărat, așa se spune, încă 100 de autobuze electrice și 100 de tramvaie și tot așa, deci toate aceste măsuri sunt menționate pe undeva că contribuie la reducerea poluării, dar pe hârtie, pentru că realitățile de zi cu zi ale bucureștenilor pot dovedi contrariul, iar întrebarea e cât de eficient sunt implementate toate aceste schimbări.
Așa că Nicușor Dan zice că pentru că se achiziționează 22 de troleibuze nepoluante, cu fonduri europene, se continuă să investească și că asta e un pas mare pentru un transport public sustenabil și inovativ, dar de fapt, subbagajul ideii rămâne întrebarea: aceste vehicule, într-adevăr, vor schimba ceva pentru locuitorii Capitalei sau e doar o pipărie de marketing și o speranță în viitor?
Referitor la detaliile tehnice, contractul deja e publicat în SEAP, dar aici sunt aspecte menționate, cum ar fi capacitatea de transport, adică 85 de persoane, un număr de locuri pe scaune, care e 26, și garanția de 350.000 km sau 5 ani care face parte din toate aceste componente, dar oare cine verifică și cine se asigură că livrarea va fi făcută maxim în 12 luni, de la semnarea contractului, asta ar trebui să intereseze cu adevărat pe toată lumea.
Deci se zice iarăși că aceste achiziții sunt un efort constant al modernizării infrastructurii de transport public, dar realitatea ar putea să spună că, deși au spus că s-au luat 100 de autobuze electrice, 100 de tramvaie și 100 de troleibuze, nu s-au văzut măsuri suficiente care să prevină emisiile de carbon, deci îmbunătățirea calității vieții în oraș nu e chiar așa de clară sau vizibilă cum și-o doresc autoritățile.
Primăria Capitalei
troleibuze nepoluante
investiții transport public
finanțare europene
modernizare infrastructură
emisiile de carbon