Scandalul Reabilitării Liniei Dărmănești – Vicșani – Frontieră: Cine sunt Ofertele și Ce Se Întâmplă?
Ofertele pentru lotul 1 proiecatoare și executătore a lucrărilor pentru reabilitarea liniei de cale ferată „Dărmănești – Vicșani – Frontieră” – Etapa 1, care include electrificarea și alte lucrări, sunt diverse și vin de la un număr, adică trei, de antreprenori, care includ pe de-o parte Strabag, pe de alta ZUE Construct, și nu în ultimul rând, Asocierea Alstom Transport S.A. care are ca lider A&S TURISM CONSTRUCT, ceva ce s-ar putea dovedii semnificativ, dar nu este clar, pentru viitorul proiectului, având în vedere că există multe lucruri de discutat în jurul acestor oferte.
Pentru lotul doi este totuși puțin mai complicat, deoarece au depus ofertă doar cei din Polonia, adică ZUE, ceea ce generează oarecare întrebări despre competiție și transparență în acest proces, nefiind clar de ce alții nu au fost interesați sau au decis să nu participe, ceea ce poate ridica semne de întrebare.
Și mai interesant este că valoarea estimată, da, a lotului 1, este de 160,7 milioane lei fără TVA, dar lotul 2 pare a – iata – mai puțin de 37,1 milioane lei fără TVA, ceea ce sugerează că, în funcție de dimensiunea lucrărilor, costurile sunt diferite, dar care-i faza reală din spatele acestor cifre?
Deci, având în vedere că pe distanța Dărmănești – Vicșani – Frontieră este o linie simplă, se pare că demararea lucrărilor de reabilitare ar putea genera închideri totale de linie, lucru ce ar afecta traficul, dar CFR SA explică clar care-s implicațiile, ceea ce ridică multe întrebări pe care nimeni nu pare să le abordeze.
Totodată, necesitatea de a menține linia în circulație a dus la o decizie controversată privind implementarea proiectului în două etape, prima având lucrări de electrificare pe o lungime de circa 30 km între cap Y Dărmănești și cap Y Vicșani, plus o sumedenie de alte lucrări, inclusiv la podul de la km 0+522 din Dornești, dar chiar va fi și o a doua etapă? În fine, întrebările sunt multe.
Linia de cale ferată în discuție, adică cea dintre Dărmănești – Vicșani – Frontieră, care face parte din rețeaua TEN-T Core, are o importanță semnificativă în peisajul feroviar, permisă de trafic internațional de marfă și călători dinspre Ucraina și legătura cu Coridorul Rhin-Dunăre, care-i treaba cu asta? Este vitală, dar circulă atâtea informația contradictorii încât devine frustrant să te întrebi care e realitatea de fapt.
CFR SA a mai lansat licitații de alte două ori pentru electrificare, am negreșit, că acestea s-au anulat, da, dar de ce? Este un mister ce nimeni nu pare să dezvăluie, iar acest fapt ridică multe întrebări despre transparența procesului, iar noi, ca public, nu știm prea bine ce să credem.
ofertele-lot-1
lotul-2
valoarea-estimata
demararea-lucrarilor
implementarea-proiectului
linia-de-cale-ferata
licitație-anulată