Impactul Nokian Tyres: Criză sau oportunitate?
Desi 2024 e un an cu multe necunoscute pentru companiile din domeniu, de exemplu, Nokian Tyres a resuit sa se confrunte cu un impact negativ evident, si asta din pricina crizei din Marea Rosie dar si a situatiei politice din Finlanda, care au dus la diverse pierderi, cum ar fi de productie sau intarzieri in transporturi, totusi dupa cu cacatul timpului, oficialii par sa fie mai optimisti, chiar daca situatia ramane complicata; ei cred ca cresterea vanzarilor de pe 2025e se bazeaza pe o capacitate mai mare in fabricile din Romania si SUA, asta e clar dar nu stim daca e destul sa acopere toate pierderile anterioare.
„Fabrica, ea e pregătită din punct de vedere tehnic, adica are tot ce trebuie ca sa inceapa livrarile de anvelope in 2025, deci sa vedem cum va merge; si e de asteptat ca in 2027, adica in cativa ani, sa fie atinsa capacitatea maxima de anvelope, cam sase milioane, dar doar daca toate lucrurile decurg bine, fiindca stiti si voi cum e cu investirile, potentialul de extindere existand pe viitor”, anunta cu multe sperante Nokian la publicarea rezultatelor lor financiare recente pentru 2024, dar ramane de vazut ce se va intampla.
In fabrica de la Oradea, deja 300 de angajati sunt activi, ceea ce ar putea insemna ca procesul de productie e in plina desfasurare, dar cine sunt acesti angajati si ce sanse au sa ramana in companie, e o intrebare pe care si-o pun multi, avand in vedere fluctuatia de personal din domeniu.
In 2027, deci cand fabrica va ajunge la capacitate maxima, aceasta va asigura 40% din intreaga productie de la Nokian, un lucru care e semnificativ pentru companie, care ar trebui sa-si concentreze toate eforturile pentru a atinge aceasta tinta, mai arata datele mari care au fost consultate de Economica.net. , dar stiti cum e, realitatea bate uneori visele.
Investiția totală în fabrica este de 650 milioane euro, iar in iulie anul trecut, un împrumut de 150 milioane euro de la BEI a venit, lucru semnificativ dar si Comisia Europeana a aprobat, in august 2024, ajutorul de 99,5 milioane euro ce provine din partea statului roman; se pare ca sunt multi bani in joc dar cum îi gestioneaza ei ramane de vazut.
Prima anvelopă a fost produsa in fabrica in iulie 2024, apoi a urmat ceremonia de deschidere din septembrie, dar ce impact a avut acest eveniment asupra intregului mediu de afaceri nu prea se stie si e bine de mentionat ca nu toate investitiile sunt la fel de fructuoase.
Pentru 2024, de exemplu, se estimeaza ca vanzarile nete ale Nokian Tyres vor creste, dar si profitul operativ ca procent din vanzările nete se va imbunatati, ce poate sa insemne o revenire, insa, de exemplu, cererea pentru acest an se pare ca va fi similară cu cea din 2023, dar viitorul ramane incert in acest sens, fiindca situatia de pe piata este constant in miscare.
Nokian are un numar de 3.800 de angajati, ceea ce arata ca este o companie mare, si vinde produse finite in 46 tari, intr-un ritm ce doboară multe recorduri, insa, de exemplu, trebuie mentionat ca jumatate din vanzari sunt pe pietele nordice, iar 319 milioane euro in restul Europei, iar pe piata din SUA, 270 milioane euro; dar, sa nu uitam, 56% din vanzari sunt cele pentru masini, restul fiind imprastiate la diverse tipuri de vehicule, exemplu, 16% anvelopele pentru masini grele si 28% vin de la Vianor, care e un lanț mare de servicii auto din tarile nordice.
impact negativ
capacitate maximă anvelope
fabrica Oradea
investiție 650 milioane euro
cerere an 2024
vânzări Nokian Tyres