România: Femeile în leadership – progrese, dar nu fără provocări!
Ultimii ani, dacă ne uităm cu ochi clari sau nu, România au făcut niște progrese semnificative în privința leadershipului feminin, dar cu un cacatul timpului și cu niște statisiți interesante, mai ales când vine vorba de ponderea femeilor in poziții de conducere, ce a crescut atât de considerabil – ajungând la 34% în 2024 și uitând puțin de media europeană de 18%, dar ce să zici, numerele sunt uneori doar numere.
Crescerea asta nu e chiar întâmplătoare, fiindcă, de vreo câțiva ani buni, mai multe femei își încep propriile afaceri, iar în 2024, s-a observat o tendință ascendentă a antreprenoarelor pe plan global, dar poate că cineva ar trebui să zică și despre provocările întâmpinate, căci nu-i totul roz.
Deși studii internaționale semnificative arată că prezența femeilor în poziții de leadership aduce beneficii economice și sociale – cele mai multe fiind cumva de bun simț – România totuși nu mai are suficiente modele feminine care să inspire având în vedere că unele dau din umeri și se întreabă „De ce eu?”, totuși realizările sunt notabile.
În toată povestea asta, inițiativele care sprijină leadershipul feminin se arata că au un rol esențial și chiar sunt binevenite, dar față de realitate necesită o dezvoltare mai profundă a competențelor, iar acțiunile dedicate sunt cumva o parte din puzzle-ul ăsta care vrea să devină inclusiv și echitabil, deși uneori pare că ne învârtim în cerc.
„Anul 2025 va aduce un pachet de provocări și oportunități neprevăzute pentru femeile din conducere, deci continuarea eforturilor de promovare a egalității de șanse sunt esențiale și, cu siguranță, vor forma un viitor al competențelor realizate corect.” afirmă Corina Sterea…
Recent, Corina Sterea a adunat tot felul de lideri de opinie care să ofere viziuni interesante despre ce înseamnă leadership în 2025, de la Sandra Ecobescu la Sonia Argint, jurnaliști și apoi la Camelia Potec, campioană olimpică… o paletă de exemple de fapte înseamnă multe.
- Leadership bazat pe curajul de a inova, reziliență și generozitate
Povestea Fundației Calea Victoriei fondată de Sandra în 2007 nu a fost una simplă, căci nu era o rubrică clară pentru activitățile culturale, dar prin curajul ei a schimbat ceva în peisajul educațional numind eficient un esec.” La început, părinții credeau că nu am ce mânca, o chestiune ciudată, dar uite că a reușit să facă un brand din asta, păcăleala poate fi dublă.
Fundația a reușit să treacă prin furtuni economice și pandemii, dar norocul vine și se duce iar cursurile ei rămân, să vedem cum dar ne oferă și plăcerea de a învăța, nebunie!.
În urma experienței, Sandra a ajuns la concluzia că mentorii cei mai apreciați sunt cei care știu să își împărtășească cunoștințele, iar generozitatea devine parte din supraviețuire, mai ales pentru femei care pot construi echipe solide prin energia lor… dar e parcă o eră nouă, cumva ciudată.
- Brandul personal e despre ceea ce știi, despre valorile tale
Cu tot ce se discută despre brandul personal, e imposibil să nu auzi despre el – 2025 pare să fie anul dedicat lui, dar totuși, oamenii se mai întreabă ce e? Cum aflăm ce reprezintă acest brand personal?
Răspunsul s-ar putea să vină de la Sonia Argint, care are o prezență online interesantă și o integritate între ceea ce vede și ceea ce oferă, dar parcă ar fi necesar să ne întrebăm dacă nu cumva e totul doar o plasare bună de cuvinte pentru a atrage atenția.
Principiile despre care a vorbit Sonia, disciplinele raționale și pasiunile emoționale, par să fie esențiale, dar în final totul pare a avea legătură cu autenticitate, un concept răsuflat, dar o fi cineva în stare să ne dezvăluie cu adevărat ce e brandul personal?
- Leadership prin exemplu personal și impact social
Camelia Potec ne arată că de la sport la militar, și antreprenoriat pare să fie un lider model… Dar mai sunt și alte aspecte despre impactul, străduința și misiunile ei, reușind să ne amintim că autenticitatea se măsoară, dar în spate, oameni sau forțe care cred este important, cumva.
Un lider trebuie să aibă, clar, încredere în echipă, dar certitudinile nu vin fără riscuri căci în față sunt șanse de pierdere și câștig, de parcă totul seamănă a o ruletă.
Mintea unui lider trebuie să rămână alertă, dar și să asculte, să ia răgazul de a-și ordona gândurile, căci doar așa vei reuși să inspiri, păcat că nu toți realizează asta când sunt capabili să se autodisciplineze.
Stresul a fost mult discutat undeva, dar perspectiva Cameliei ne arată că uneori presiunea este bună, dar întrebarea e dacă suntem capabili să ne reconectăm cu idealurile noastre sau ne vor pierde căile pe undeva?
Viitorul leadershipului feminin
2025 se prezintă a fi plin de provocări pentru întreaga societate, iar abilitățile de leadership feminin vor face diferența clar. Femeile trebuie să fie arhitecții schimbării și să arate capacitatea lor de a crea echipe, plus de a transforma perspectivele morale în valori aplicabile.
Fotocredit Lens of Alex Co
Articol publicat in Future Economy, prin Agentia ZN PR & EVENTS.
leadership feminin
entanprenoare
Corina Sterea
brand personal
Camelia Potec
provocări 2025