Tuesday, April 16, 2024
HomeSportInfrastructură portuară extinsă pentru exporturile ucrainene. O măsură de sprijin pentru dezvoltarea...

Infrastructură portuară extinsă pentru exporturile ucrainene. O măsură de sprijin pentru dezvoltarea economică a Ucrainei

Infrastructură portuară extinsă pentru exporturile ucrainene. O măsură de sprijin pentru dezvoltarea economică a Ucrainei

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a semnat un ordin de aprobare a unei scheme de ajutor de stat care vizează stimularea construirii de instalații portuare pentru încărcarea, descărcarea și depozitarea mărfurilor de la porturile românești de la Dunăre și Marea Neagră. Această schemă are ca obiectiv principal facilitarea importului de cantități semnificative de produse din Ucraina. Însă nu doar cerealele ucrainene sunt vizate, ci investițiile realizate vor fi utilizate și în procesul de reconstrucție post-belica a Ucrainei.

O măsură pentru ușurarea exporturilor de cereale ucrainene

Bugetul alocat acestei scheme de ajutor de stat este de 126.000.000 de euro, jumătate din suma necesară fiind furnizată de Uniunea Europeană prin Fondul de Coeziune, prin Programul Transport 2021—2027, iar cealaltă jumătate din fonduri de la bugetul de stat.

Conform actului normativ publicat joi în Monitorul Oficial, se are în vedere acordarea de ajutor de stat pentru investiții în suprastructura porturilor maritime și interioare din România aflate la granița estică a Uniunii Europene, afectate de fluxurile de marfă ale Ucrainei. Aceasta înseamnă că porturile Constanța, Galați, Giurgiu, Poarta Albă, Midia, Năvodari, Sulina, Midia și Mangalia vor beneficia de această schemă pentru a facilita expedierea produselor, în special agricole, din Ucraina și accesul Ucrainei la piețele internaționale și la lanțurile de aprovizionare globale.

Principalul obiectiv al acestei scheme de ajutor este consolidarea unei rute logistice care să reducă efectele blocadei navale instituite de flota militară rusă din Marea Neagră asupra porturilor ucrainene. Prin creșterea capacității porturilor românești de încărcare, descărcare și depozitare, volumul de mărfuri care tranzitează aceste porturi din și către Ucraina va crește. Astfel, cerealele ucrainene vor ajunge mai ușor pe piețele internaționale, contribuind astfel la veniturile importante ale guvernului de la Kiev obținute din exportul de produse agricole.

Pe lângă securizarea exporturilor ucrainene, Guvernul României intenționează să folosească aceste noi structuri portuare și pentru procesul de reconstrucție a Ucrainei, care va avea loc după încheierea războiului.

Implementarea acestei scheme va contribui la fluidizarea și creșterea capacității de operare în porturile maritime și fluviale în care se operează mărfuri din și spre Ucraina aflate pe teritoriul României. De asemenea, aceasta va sprijini eforturile Uniunii Europene de a susține economia și redresarea economică a Ucrainei, precum și la stabilizarea piețelor alimentare globale și la îmbunătățirea securității alimentare la nivel mondial.

Proiectele trebuie finalizate până în decembrie 2025

Schema de ajutor de stat se referă exclusiv la echipamente și instalații portuare de operare, utilaje portuare de operare și spații de depozitare. Ajutorul de stat se acordă sub formă de grant și valoarea maximă acordată nu poate depăși 10.000.000 de euro pentru fiecare întreprindere. Suma acordată trebuie să reprezinte cel mult 65% din costul total al proiectului, fără TVA. Astfel, vor fi finanțate cel puțin 16 proiecte de extindere a capacităților portuare de la Dunăre și Marea Neagră.

Pentru a solicita finanțarea, solicitantul trebuie să demonstreze că investiția propusă este legată de fluxurile de marfă afectate de conflictul din Ucraina și că va contribui la reducerea timpului de transport pe fluxurile de marfă care vin sau duc către această țară. De asemenea, Guvernul României dorește ca proiectele să fie implementate cât mai rapid, deoarece termenul-limită pentru acordarea finanțării este 31 decembrie 2024, iar investițiile trebuie să fie complet operaționale până cel târziu la 31 decembrie 2025.

În ultimii ani, exporturile de cereale ucrainene au întâmpinat dificultăți din cauza conflictului dintre Ucraina și Rusia. Blocada navală impusă de flota militară rusă în Marea Neagră a îngreunat exporturile ucrainene. Turcia a reușit să medieze un acord prin care Rusia a permis exportul cerealelor ucrainene pe cale maritimă, începând cu august 2022. Cu toate acestea, acordul a fost anulat în iulie 2023. În acest context, exporturile de cereale ucrainene se fac pe un coridor în apele teritoriale ale României și Bulgariei, iar porturile de la Dunăre, mai ales Giurgiu, au devenit extrem de importante pentru acest flux comercial.

Construirea de noi instalații portuare va intensifica și mai mult utilizarea fluviului Dunărea pentru exporturile efectuate de către Ucraina. Transportul cerealelor pe cale fluvială este considerat mai eficient și mai puțin costisitor decât transportul rutier sau feroviar, ceea ce este de interes major pentru fermierii din țările est-europene.

[TAGS: infrastructură portuară, exporturi ucrainene, Ucraina, cereale, porturi, Dunăre, Marea Neagră]

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

General

Recent Comments