Decretul care aprinde spiritele dintre transportatorii italieni: un pas înainte sau o insultă la adresa celor mici?
Decretul privind infrastructura, aprobat de Consiliul de Miniștri pe 19 mai, și-a pus bazele pentru o nouă rundă de dispute în sectorul transporturilor rutiere. Măsurile adoptate, care vizează protejarea transportatorilor ce operează în numele terților, au generat reacții divergente din partea principalelor asociații de profil – de la susținere moderată până la acuzații dure de ineficiență și ignorare a realităților din piață. Aproape nimeni nu pare să fiu deloc satisfăcut, iar unii chiar au vorbit despre “un teatru birocratic fără eficiență reală”.
Paolo Uggè, președintele Fai Conftrasporto și Unatras, a fost primul care a salutat decretul, considerându-l „un pas concret spre întărirea protecției sociale în transportul rutier de mărfuri”. Cu toate acestea, continuarea dialogului este esențială pentru a rezolva aspectele rămase în suspensie. Totodată, Anna Vita Manigrasso, președintă a lui Assotir, a recunoscut unele progrese, însă atrage atenția că în domeniile-cheie, precum termenele de plată sau timpul de așteptare, guvernul a evitat soluții curajoase.
Assotir susține că mecanismul actual, prin care transportatorii sunt cei care trebuie să reclame neregulile, este tocit și ineficient. Claudio Donati, secretarul general al asociației, completează că propunerile Assotir de limitare a abuzurilor comitenților nu au fost acceptate. Deși MIT (Ministerul Infrastructurii și Transporturilor) a considerat măsurile suficiente, pentru Assotir „lupta nu s-a încheiat” și așteaptă intervenții parlamentare.
Trasportounito acuză decretul de ineficiență birocratică și lipsă de voință reală de reformă. Nu crede că prevederile privind timpul de așteptare pentru încărcare vor fi aplicate în practică și denunță lipsa unui sistem de control automatizat. În ceea ce privește termenele de plată, solicitarea lor – reducerea la 30 de zile și verificare automată – a fost ignorată.
Ruote Libere, reprezentând în special IMM-urile din sector, respinge decretul cu o duritate neobișnuită. Președinta Cinzia Franchini consideră măsurile drept „o insultă la adresa transportatorilor”, acuzând autoritățile că ignoră complet nevoile celor mici.
Decretul privind infrastructura se voia un semn de sprijin pentru transportatori, însă a reușit mai degrabă să scoată la lumină falii vechi și nemulțumiri cronice din industrie. Dacă o parte din sector îl consideră un pas înainte, pentru alții este doar o dovadă a lipsei de curaj politic și a continuuității cu o stare de fapt disfuncțională. Totul se va juca, spun voci critice, în Parlament, unde se așteaptă amendamente care să salveze un decret perceput acum de mulți ca fiind incomplet și dezamăgitor.