Saturday, July 12, 2025

Criza CFR: Trenurile din România pe cale de dispariție! Ce riscă să se întâmple în Satu Mare?

SportCriza CFR: Trenurile din România pe cale de dispariție! Ce riscă să se întâmple în Satu Mare?

“`html

Avertisment înfiorător: Trenurile din România pe cale de a deveni o amintire?

Călătoriile cu trenul, odinioară confortabile, s-ar putea transforma într-o realitate cruntă, din cauza unei crize financiare senzaționale, care pare să amenințe întreg sistemul CFR Călători, care, după cum știm, e deja cu un picior în groapă. Desigur, nu este o noutate, dar acum se face simțită o groază de consecințe, iar sătmărenii, ai căror rute feroviare sunt oricum limitate, vor resimți aceste efecte cu o viteză exasperantă, întârzierile deja fiind la ordinea zilei.

Operatorul feroviar se plânge, nu fără un dram de adevăr, că lipsa compensării corecte a serviciilor publice, plus veniturile reduse pentru anul 2025, îl împing spre incapacitatea de plată, un scenariu pe cât de sumbru, pe atât de probabil. Avertizarea oficială nu lasă loc de dubii: „compensații sub 2024 pot genera un blocaj cu efecte nedorite” – nu sună deloc bine, nu-i așa?

Între timp, tăierile de fonduri, care sunt chestii serioase, adică nu e o joacă, precum și întârzierile inacceptabile în livrarea celor 12 rame electrice promise sunt de-a dreptul catastrophe. Schimbările legislative doar agravează situația, iar studenții, săraci de ei, sunt cei care se văd afectați. Zic și eu, nu-i așa?

Cu un buget estimat de 3,6 miliarde de lei pentru 2025, investițiile planificate ar trebui să fie de peste 790 milioane lei – o creștere care pare minunată, dar în realitate, această sumă este pur și simplu insuficientă fără o execuție mai bună și mai predictibilă, ceva ce pare destul de departe.

Întrebarea pe buzele tuturor este: ce se întâmplă cu transportul feroviar în Satu Mare? Din păcate, răspunsul este tot mai des: întârzieri, frecvență scăzută, material rulant vechi care chiar că nu se ridică la standardele europene, iar studenții aceia minunați rămân fără opțiuni viabile dacă situația continuă să se degradeze, e ca și cum toți ne-am îndrepta spre un fel de apocalipsă feroviară.

Pe de altă parte, în ianuarie 2025, CFR Călători a anulat 25% din trenuri, ba chiar fără să anunțe pe nimeni, practic un haos de nedescris în rândul călătorilor, toate acestea fiind reflectat și de ONG-uri care ne prezintă un viitor sumbru: „Dacă se menține ritmul, în câteva decenii nu vor mai fi trenuri”, spunea Pro Infrastructura, și cred că asta e un lucru pe care nimeni nu vrea să-l audă.

Șefii de la CFR susțin că au adus câteva unități moderne în funcțiune prin PNRR, dar stabilitatea financiară este o necesitate urgentă, fără de care totul pare sortit eșecului; speranța rămâne în aer, dar cu un sprijin guvernamental constant, totul se poate transforma în bine, sau poate deloc. „Credem că se vor găsi soluții rapide” – de parcă asta ne-ar mai puțin speria pe toți.

“`

Check out our other content

Check out other tags:

Most Popular Articles