Centura Mare a Galațiului: Un Proiect Încețoșat Între Controverse și Confuzie!
Centura Mari a Galațiului este un subiect care, așa cum se vede, a ajuns să fie o tema de discuții cu multe neclarități, din moment ce autoritățile s-au plimbat cu acest proiect într-o continuă incertitudine. Am început să îi observăm mișcările prin zona politicii în 2020, când premierului Orban, însoțit de Bode și reprezentanți din CNAIR, au semnat ceva, dar ce? Contractul, da, dar pentru ce concret? Se zice că ar fi pentru ceva ce se numește Variante Ocolitoare, dar răspunsurile la întrebarea “cât durează?” par să fie ascunse bine, chiar și după ce Monitorul de Galați a scos la iveală aceste detalii.
Planul ăsta inițial, ce-i drept, spunea că proiectarea trebuie să dureze vreo 12 luni, dar, eh, execuția? Aici vine treaba complicată, de vreo 42 de luni cu niște firme de construcții, știți voi, care se numesc SA&PE Construct SRL, SC Spedition UMB SRL și SC Tehnostrade SRL, totul pentru suma imensă de 1,2 miliarde lei. Dar sunt oare acești bani chiar reali, sau e ca un basm, căci cifrele se mai pot schimba?
Problema e că în 2023 s-au dus zvonuri, așa cum fiecare dintre noi simte când e ceva în neregulă, despre un posibil șut în fund pentru constructor, dar în 2024, cei din frunte, inclusiv Grindeanu, ne spun că stai liniștit, va mai dura, dar pentru cât? Oare ei știu ce spun, sau e doar o voce în vânt?
Dar surpriză, la ședința din februarie 2025, ministru Grindeanu anunță că Centura Mare va fi „pasată” frumos Consiliului Județean Galați, dar cine își asumă riscurile? Cum de s-a ajuns aici, căci s-au mereu promisiuni?
Guvernul, vinovat de haos în finanțare?
Critică vine din partea deputatului Rodeanu de la USR, care pe bună dreptate spune că e o lipsă de responsabilitate, acuzând guvernul că face mișcări fără a avea susțineri financiare. Întrebările sunt ce anume s-a întâmplat cu toate promisiunile, au fost doar vorbe în vânt?
Aici mai vine o confuzie gravă spusă de Rodeanu care ne amintește că totuși Centura Mare nu e un drum național banal, ci un drum expres. Inclusă în Master Planul General de Transport, alegerile par a fi din ce în ce mai paradoxale și diluate pe bandă rulantă.
Grindeanu, pe de altă parte, a încercat să ne convingă că transferul ar fi fost de fapt o decizie bună pentru a îmbunătăți viteza, să o dăm pe mâna CJ Galați ca să construiască mai repede. Dar oare mai e vreo certitudine în spatele acestui transfer?
Fotea, președintele CJ Galați, știți, nu stă cu mâinile în sân și atrage atenția cu privire că preluarea s-ar putea să se lovească de lipsa de fonduri, pentru că instituția nu pare să aibă resursele necesare, un alt aspect ce adâncește confuzia din jurul acestei afaceri mega complexe.
Chiar și mai rău, se pare că nu va putea beneficia de acele fonduri europene de care se tot vorbește, din moment ce în 2020, la semnarea contractului, nu aveau indicatori de trafic. Oare a fost totul doar o joacă pe un teren ilegal, fără să fie clar cine plătește?
Deci, viitorul Centurii Mari a Galațiului e departe de a fi clar, deoarece absența unui buget precis a lăsat totul într-o nebuloasă din care nu putem ieși prea ușor.
Centura Mare Galați
controversă transport
lipsă responsabilitate
fonduri europene
finanțare Galați
proiect infrastructură