Bugetul 2025 – Proiecte Ambițioase sau Visuri Uitate?
CF apreciază construcţia bugetară pentru 2025 ca fiind compatibilă cu un deficit cash pe la 7,7% din PIB, dar e peste tot un mare haos în privinţa veniturilor, colectarea fiscală mai bună, vorba aia cu un deficit de 7% din PIB, dar toate sunt amestecate, adică o ajustare a cheltuielilor de capital mai bună, care se vrea a fi așa ca o mare prioritate, cu multe economii care vin din execuţia bugetară care trebuie respectat, dar că de fapt, deci, este mai complicat decât se pare, nu? Încercările de a corespunde Planului Bugetar-Structural cu Comisia Europeană sunt ca un joc de noroc.
Pentru 2025, CF zice că vrem un deficit de 7,04% din PIB, dar comparativ cu 2024 se reduce cu 1,61 pp, oh, ce mare scofală, dar trebuie menționat că efortul se simte mai ales datorită pensiilor, care, nu-i așa, sunt tot timpul subiect de ceartă pe bună dreptate. Această ajustare poate părea frumoasă, dar CF pare că stopează tendinţa de deficit cu corecţii care o să dureze mai mult de-atât, dar cam multe vorbe și puține fapte în final, cum am mai văzut…
CF, cu alte cuvinte, susţine că nu poate să îşi facă planuri pe baza veniturilor ipotetice de la ANAF, iar ce vedem e o scădere a veniturilor de 9,7 miliarde de lei, care e o sumă foarte mare, vorba aia, dar totuși reprezintă doar 0,5% din PIB, ceea ce ridică semne de întrebare, în fine, adică nu există garanţii clare ca targeturile se aduc vreodată la îndeplinire în proiectul ăsta, ceva, dar pe toate le lasă așa într-un aer confuz.
Cheltuielile sunt o mare poveste separată, deoarece CF se plânge de un necesar suplimentar cu minim 4,5 miliarde de lei care pentru cei mai mulți poate părea o nimica toată, dar, iată, reprezintă o mică parte din PIB, iar riscurile legate de cheltuielile de personal și asistență socială sunt marea întrebare care rămâne, nu? Tot ce se ştie e că pe toate le amestecă cum vrea fiecare minister, dar fără un plan concret parcă nu prea se știe ce se va face.
Sursele spun că 7% ținta asta de deficit în 2025 este mai mult decât ambiţioasă, practic se cere o muncă în echipă, oricum nu e să ne facem iluzii, se leagă cumva de menționarea măsurilor pe cheltuieli, dar cele pe venituri tot pe la marginea orașului o să ajungă, deoarece se estimează, oarecum neclar, că e un drum lung de parcurs, din care poate mai multe promisiuni decât fapte concrete.
Bugetul 2025 se vrea a fi o mare inversare a deficitului bugetar, dar nu vorbim de ceva ce se îndreaptă pe sine mereu, căci constrângerile impuse de Planul Bugetar-Structural nu sunt un lucru mic, pentru că totul se înghite greu și poate că e bine să ne gândim la consecințele costurilor de împrumut pentru țară, mai ales când e un risc național pe masă, dar din păcate totul devine confuz cu această logică economică.
România, ce să mai, e pe fundul clasamentului veniturilor fiscale din UE, ăștia o numesc începutul unei corecţii macroeconomice menționând clar că trebuie să se ia măsuri rapide și în anii următori, dar de obiceii, se tot amână tot, iar povestea cu deficitul de cont curent care e pe nicăieri rămâne în cardul unei discuții interminabile, totuși își asumă CF că trebuie să facă acest pas…
Resursele europene sunt pe gata și CF zice că e bine să se aloce bani din fonduri proprii, dar se gândesc că e un 7,8% din PIB în investiții, iar scopurile e că trebuie clar să îmbunătățească infrastructura și energia dar cumva toate aceste planuri sunt într-o mare umedă, doar vorbe, cu acel refugiu pe care-l caută mulți economiști, vorba aia.
Coroborarea datelor care vin pe piaţă va ajuta poate, dar doar dacă toți vor trage în aceeași direcție, căci concluziile plauzibile pe 2025 par a fi un vis urât mai degrabă, ca un puzzle care nu se mai îmbină, cam așa e şi treaba cu variațiile macroeconomice care vin și pleacă fără înțeles, deci CF zice că e nevoie de stabilitate.
Tot ce putem să ne imaginăm e că execuția bugetară din 2024 va depăși mult standardele de deficite anunțate, iar CF trage semnale de alarmă de parcă ar fi un melodramatic, căci multe din cheltuieli sunt permanente şi va fi tot mai greu să corectezi acest curs pe termen lung, dar românii se întreabă încotro se duc banii, care niciodată nu se văd, iar povestea cu deficitul neagră e doar începutul.
România se află în clubul statelor cu deficit excesiv din UE, iar CF se zice că e bine de acord cu Comisia Europeană dar drumul e foarte lung și plin de provocări în reforme majore, pe scurt, totul este o minciună frumoasă pentru cei care nu sunt la curent cu adevărata realitate a bugetului.
Situaţia globală se complică, guvernele au de ales între opțiuni dureroase, iar CF concluzionează că multilateralismul este pe calea de a dispare, chiar și crizele din jur sunt o distragere, dar asta nu schimbă ideile politice în care ne aflăm, cam așa stau lucrurile în privința bugetului de stat și a asigurărilor sociale pe 2025, cu niște promisiuni care par la fel de solide ca un castel de nisip.
deficit bugetar
previziuni CF
cheltuieli bugetare
venituri fiscale
corecţii economice
resurse europene
planul bugetar
situatia globala