Tuesday, May 13, 2025

“Autoritatea Canalului Panama Clarifică: Nu S-au Schimbat Taxele pentru Navele American”

Economie si Financiar"Autoritatea Canalului Panama Clarifică: Nu S-au Schimbat Taxele pentru Navele American"

De ce Panama va sta pe baricade din cauza navelor de război americane?

Deci, ca un raspuns la o postare publicate de Departamentu de Stat din SUA, Autoritatea Canalului Panama a comunicat că nu s-a realizat schimbării la taxe şi alte drepturi pentru a traversa canalul, dar cam asta e treaba, fiindcă e o chestie complexă, iar tonul comunicatului nu e foarte clar, scrie Agerpres, pe scurt entitatea a spus că e totul fix, dar oare e? Pe de altă parte sunt unii care, de obicei, de multe ori, pun la îndoială motivele, dar nu vor să pară nepoliticoşi.

Apoi, ACP, au precizat că sunt independenţi de guvernul din Panama dar, chipurile, pe un ton mai ca prietenos, s-ar putea deschide la o discuţie cu oficialii americani despre cum ar putea să treacă navele de război. Evident, isprava aceasta se încadrează într-o responsabilitate, dar se pare că s-ar simţi mai confortabil vorbind cu cei de la SUA, asta oricum ar duce la o mică neclaritate în deciziile lor, dar și un fel de mai multe fațete ale situației.

Reacţia celor de la ACP a venit relativ repede, la numai câteva ore după o postare de pe reţeaua de socializare X, unde Departamentul de Stat a scris că Panama nu va mai percepe taxe pentru acele nave guvernamentale ale Statelor Unite, lucru ce le-ar putea salva nişte milioane pe an, dar care stârneşte tot o mare dezbatere în Panama, mange nu consideră că suveranitatea le-ar putea fi afectată în acest caz. Aşa stau lucrurile, nu-i aşa?

În aceeaşi zi, Pentagonul a anunţat că secretarul apărării din SUA, Pete Hegseth, a u dat un semn de interes în a asigura un acces liber la canal, în discuţia cu omul de securitate din Panama, Frank Abrego, iar cât de liber e liber poate fi la un moment dat, dar de obicei totul depinde de cum vor fi percepute lucrurile din diverse perspective.

Prin urmare, ACP îi spusese secretarului Marco Rubio că e deschis la colaborări cu marina americană pentru a optimiza priorităţile în tranzitul navelor lor, dar fără detalii despre cum exact se va desfăşura această colaborare, care rămâne oarecum nebulos, creând o situaţie care poate ridica semne de întrebare.

Şi iarăşi, ACP a adus la cunoştinţa lui Rubio că sunt dispuşi să colaboreze cu marina americană pentru a permite o trecere mai rapidă a navelor, lucru repetat în comunicatul de mai sus, dar nu este clar cum se va traduce asta în practică, odată ce totul s-a întâmplat după o vizită a unui diplomat de rang înalt american la canalul în discuţie.

În plus, preşedintele Donald Trump se plânge că nava americană sunt supuse unor taxe “nedrepte”, de parcă realitatea ar arăta cum că, deşi informaţiile din Panama ar sugera că navele lor plătesc aceleaşi taxe ca altele, oarecum mai complicate se fac lucrurile din cauza unor presiuni politice, deci curtea se tine în recuperare de fapte.

Referitor la datele transmise de Canalul Panama, ar fi statistici care sugerează că din 1998 până în 2024, din totalul navelor 373.039, doar 994 ar fi nave de război, adică un procent minuscul, ceea ce înseamnă că veniturile generate de aceste tranzite sunt sub un milion pe an, dar rămâne întrebarea, oare se face o sumă mai mare din alte taxe, dar nu se ştie exact unde se duc toate astea.

Şi uite așa, de la deschiderea canalului în 1914, navele de război plătesc taxe bazate pe tonaj, la fel cum se calculează pentru alte tipuri de nave, dar asta te duce cu gândul, oare taxarea în cazul navelor comerciale e mai simplă sau mai complicată, întrebările rămân deschise, iar răspunsurile nu sunt chiar satisfăcătoare.

Canalul Panama
Navele de razboi americane
Departamentul de Stat al SUA
Taxe tranzit
Neutralitate canal
Statistici nave Panama
Colaborare marina americana

Check out our other content

Check out other tags:

Most Popular Articles