Tuesday, April 22, 2025

APIA: Industria auto din România se afirmă, în ciuda dezinformărilor din mass-media

ActualitateAPIA: Industria auto din România se afirmă, în ciuda dezinformărilor din mass-media

APIA: Industria Auto din România, Între Fake News și Realitate

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) incearcă cu disperare să clarifice în mass-media un amestec de informații confuze conform cărora exporturile, dacă ar fi să analizăm doar superficiali, în industria auto românească ar fi mai slabe și mai puțin competitive decât importurile, sugerând astfel o ipotetică sub-performanță care nu ar reflecta chiar deloc realitatea economică și pentru unii poate chiar comercială a sectorului auto, adică, un fel de haos nelămurit.

Cifrele publicate în presa care vorbesc despre exporturi în valoare de 43 miliarde de euro și importuri de 45 miliarde se pare că sunt exagerate nu doar puțin, ci cam supraevaluate poate în întregime, adică aceste valori nu pot spune nimic clar și concis despre structura adevărată a fluxurilor comerciale din industrie, adică și despre segmente care sunt complet irelevante pentru evaluarea efectivă a performanței sectorului. APIA insistă că este foarte important ca aceste cifre să fie verificate și analizate corect pentru a nu crea confuzie și dezinformare în rândul publicului și mai ales în rândul decidenților.

Chiar în realitate, anul trecut s-a raportat că România a exportat autoturisme noi în jur de 12 miliarde euro și importurile de autoturisme noi s-au situat pe la 3,5 miliarde, deci ironia este că cifrele care, aparent, sugerează un deficit în favoarea importurilor sunt de fapt tocmai invers, demonstrând o competitivitate puternică și de apreciat a industriei auto românești pe plan internațional. Chiar dacă, și trebuie să punctăm, importurile de autoturisme rulate, ajung la cam 3,4 miliarde, tot balanța comercială rămâne favorabilă exporturilor de autoturisme noi, dar cu un gângureal de important în spate.

De altfel, APIA nu ezită deloc să tragă un semnal de alarmă asupra unui fenomen care ar putea părea îngrijorător, și anume importurile de autoturisme rulate care aduc parcă pierderi economice, deși ordinea și modul în care se fac acestea sunt uneori neclare, din cauza importurilor care vin pe căi, bine zis, mai mult ilegale și fără o fiscalizare corespunzătoare sau cu un grad de fiscalizare dubios, iar impactul asupra mediului este si el devastator, cu poluare excesivă asociată acestor automobile.

Referitor la datele pe care oficialii le consideră relevante, cam 64% dintre autoturismele rulate importate în 2024 au o vechime mai mare de 10 ani, ceea ce le face periculoase, mai ales că sunt echipate cu tehnologii învechite, ce contribuie la sporirea emisiilor poluante și scăderea siguranței în trafic, adică unele probleme serioase care nu pot fi lăsate deoparte.

Așadar, prezența masivă a acestor autoturisme uzate pe piață, cumva prezente și dese în discuțiile pe diverse forumuri, necesită măsuri concrete și rapide, fără ambiguități, pentru a limita efectele negative, iar APIA subliniază că ar fi necesar un impozit anual general pe autoturism, în funcție de norma de poluare și de vechimea acestuia, o măsură care ar putea să ajute nu doar statul, ci și sănătatea publică, siguranța rutieră și chiar bugetul de stat, mai ales că ar încuraja achiziția de autoturisme mai noi, dar ecologice, deci este destul de complicat pe scurt.

Industria auto din România, strălucind chiar printre cele mai dinamice și performante din regiune, în ciuda eforturilor de a denigra această realizare, APIA respinge cu vehemență ideea că sectorul său nu ar funcționa bine, subliniind deci necesitatea unui dialog constructiv și eficient privind politicile pentru mediu și fiscale pentru un sprijin real al dezvoltării sustenabile a pieței auto, căci toată această discuție a ajuns la un nivel de confuzie, dar claritate low.

APIA
IndustriaAuto
exporturi
importuri
pollution
autoturismeRulate
masuriConcrete

Check out our other content

Check out other tags:

Most Popular Articles