Saturday, July 20, 2024
HomeActualitateAlarmă în sistemul de învățământ: Prezența la examenele naționale în scădere alarmantă...

Alarmă în sistemul de învățământ: Prezența la examenele naționale în scădere alarmantă în România

Alarmă în sistemul de învățământ: Prezența la examenele naționale în scădere alarmantă în România

Îngrijorător este faptul că în ultimii 12 ani prezența la examenul de bacalaureat în România a înregistrat o scădere dramatică de aproape 30%. Aceasta înseamnă că din cei care își încep studiile, unul din trei elevi nu reușește să ajungă la examenul final de clasa a XII-a, alimentând astfel fenomenul de abandon școlar.

Specialiștii atrag atenția asupra problemelor sistemice ale sistemului educațional românesc, evidențiind că abandonul școlar nu este doar rezultatul politicilor publice, ci reflectă și mentalitatea existentă în școli.

Îngrijorător este că anul trecut aproximativ 50.000 de elevi din generația de clasa a XII-a nu au reușit să ajungă la examenul de bacalaureat, în timp ce în prezent numărul acestora a crescut la 60.000, semnalând o tendință îngrijorătoare și o posibilă escaladare a fenomenului de abandon școlar.

Situația critică a prezenței la examenul de Evaluare Națională este relevantă și în cazul elevilor de clasa a VIII-a din prezent. Comparativ cu numărul de elevi înscriși în clasa zero, la Evaluarea Națională s-au înscris cu 16.000 de elevi mai puțini, accentuând problema absenteismului școlar încă din ciclul gimnazial.

Atât cercetătorii, cât și instituțiile de specialitate trag un semnal de alarmă asupra acestei tendințe negative, subliniind necesitatea implementării unor măsuri urgente și eficiente pentru combaterea fenomenului de abandon școlar, atât la nivelul elevilor, cât și la nivelul autorităților din cadrul Ministerului Educației.

Soluții propuse pentru combaterea abandonului școlar:

  • Implementarea unor programe educaționale personalizate pentru elevii cu risc de abandon școlar, în colaborare cu cadre didactice specializate;
  • Creșterea atractivității sistemului educațional prin diversificarea metodologiilor de predare și implicarea activă a elevilor în procesul de învățare;
  • Consolidarea relației dintre școală, familie și comunitate pentru susținerea elevilor în dificultate și prevenirea abandonului școlar;
  • Dezvoltarea unor programe de consiliere și orientare școlară eficiente pentru sprijinirea elevilor în identificarea și urmarea unor trasee educaționale potrivite;
  • Monitorizarea și evaluarea continuă a fenomenului de abandon școlar pentru identificarea precoce a factorilor de risc și implementarea de intervenții rapide și eficiente.

Concluzii:

Situația alarmantă a prezenței scăzute la examenele naționale din sistemul de învățământ din România reprezintă o provocare majoră și necesită implicarea tuturor actorilor implicați în procesul educațional. Combaterea abandonului școlar nu este doar o responsabilitate a sistemului educațional, ci implică eforturi concertate din partea autorităților, comunității, părinților și elevilor pentru asigurarea unui mediu educațional stimulant și inclusiv pentru toți copiii și tinerii din România.

Este esențial ca măsurile și politicile implementate să fie adaptate la nevoile specifice ale elevilor și să vizeze atât prevenirea fenomenului de abandon școlar, cât și reintegrarea în sistemul educațional a celor afectați. Doar printr-o abordare integrată și implicarea activă a tuturor părților interesate se poate reuși reducerea abandonului școlar și asigurarea unui viitor educațional promițător pentru toți tinerii din România.

TAGS:

abandon școlar, educație, sistem de învățământ, examene naționale, prezență la examene

RELATED ARTICLES

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

General